social media

В днешно време социалните мрежи заемат огромна част от ежедневието ни. Като потребител всеки от нас има профил в поне една такава, а не малка част поддържат и фен страници. Искам с няколко реда да споделя моето мнение и моите наблюдения относно социалните мрежи и употребата им в нашия бизнес.

Facebook

Определено най-голямата социална мрежа, както в България, така и по света. Според сайта Socialbakers в България има 2,6 милиона активни потребители във Лицевата книга, което съставлява над 75% от българите онлайн. Може да си представите колко важно е професионалното и качествено присъствие на хотела ви в тази социална мрежа. Големите привилегии, която тя има е освен достигането до близо 1/3 от българското население е и факта, че може да рекламирате в нея и то на доста изгодни цени. Таргетирането на рекламата пък ви дава уникални възможности да я насочите изключително към група хора, които биха харесали именно вашия хотел. Много фенове, обаче не винаги означава и много продажби. Важно във Фейсбук е редовното и смислено(!) поддържане на аудиторията. С новия graph search социалката вече ще гони и смислено и адекватно на бизнеса ви съдържание във фен страницата, така че ограничете снимките на котенца и бебенца и заложете на съдържание, което ще бъде полезно на един ваш бъдещ гост.

Google +

Творението на всемогъщия Гугъл също заслужава внимание. Мрежата не е все още добре развита в България, но набира скорост. Създаването на профил там отнема малко повече усилия, отколкото във Facebook, но позитивите могат да бъдат още по-големи. Изключително важно е да направите добро представяне на хотела си, като така Гугъл може да ви постави на по-предни позиции в търсачката, което да доведе повече клиенти и то без никаква инвестиция. Друг важен момент е позиционирането на картата в Google maps, което ще улесни клиентите да намират хотела ви. Тук искам да отворя една скоба и да понахраня малко гугъл, защото картите им не са пълни за курорта Пампорово и позиционирането на Екстрийм към този момент ми създава много трудности, но се надявам в скоро време приложението Google map maker да стане активно и за България и проблема може да получи разрешение 🙂  Само за информация в Македония работи…. И така след като потвърдите акаунта си с код, получен по пощата от гугъл вече притежавате страницата си и може да действате, като имайте предвид, че тук съдържанието, което поствате е от огромно значение за доброто ви представяне в търсачката като цяло.

Foursquare

Един от моите фаворити. Мрежата не е много известна в България, но се надявам, това да се промени с времето. Основно потребителите и са притежателите на смартфони. Цялостната идея е да се “тагваш” или отбелязваш, кои места посещаваш, като може да пишеш ревюта, да оставаш коментари и да публикуваш снимки. Foursquare  е направена в стил игра, като за всяко действие се получават значки. Определено има полза всеки хотел да притежава страничката си в социалката (имайте предвид, че най-вероятно страницата вече съществува и има някаква история и е добре да си я изискате от foursquare, отколкото да правите нова страница – губите вече събралите се фенове и отбелязвания). Както ще прочетете на много места, за България услугата да изискаш управление над твоя хотел не е активна, НО с едно кратко писъмце до техния съпорт проблема се решава в рамките на ден-два и вече сте горд мениджър на страница в още една социална мрежа.  Преимуществата тук са, игрите заложени в нея  (наречени са specials и са предварително определени и са 7-8 вида), които вие като мениджър на страницата може да стартирате. Пример: Тагнете се заедно с 3-ма твои приятели и ще получите безплатен десерт, или на всеки трети (пети-десети) път в който се тагнеш получаваш като бонус……… (може да се развихрите). Последно ще кажа, че може да обвържете тази мрежа с Facebook  и Twitter и всяко ново послание или special да се поства автоматично и в другите 2 мрежи.

Pinterest

Голяма работа е тоя Pinterest. В него може да намерите всякакви снимки или картинки, разпределени по категории, с описания и имена. Идеята е когато харесаш нечия снимка да я Pin-неш в твой албум (или както там се нарича board). По този начин може да си колекционираш и организираш снимките тематично. Същото може да се случи и на твоите снимки, някой да ги хареса да ги pin-не в негов албум и от там вирусния ефект може да бъде голям и някой от Южна Америка да разгледа хотела ти без да си вложил нито стотинка за реклама. В тази мрежа, отново има варианти да станеш последовател на някой, който качва интересни за теб снимки или някой да стане твой последовател. Хубаво е тук да се направят бордове освен със снимки на хотела и с такива на местността, в която е или на забележителности, които са в региона, така може да предизвикате интереса на хората към вашата дестинация. Repin-вайте на воля, за да може още повече хора да разберат за вас и за слугите, които предлагате.

Flickr

Много подобна на Pinterest, но с малко по-ограничени възможности. Този продукт на Yahoo предполага голямо развитие в бъдеще предвид факта, че бившия кадър на Google Marissa Mayer, пое ръководството, а тя има голяма роля в разработването на най-известните услуги на Google. Големия бонус тук е възможността да се качват снимки с огромна резолюция, каквито всеки хотел има, надявам се :). Малкото неудобство тук е че има ограничение до 300 мб на месец, но на всяко първо число на месеца получавате нови 300 мб и може да ги пълните с най-качествените си снимки и отново напълно безплатно.

YouTube

Поредното притежание на Google, YouTube е вторият най-посещаван сайт в света и ако беше търсачка, щеше да е втората по големина в света. Предполагам малко известно за повечето от вас е наличието на канали в YouTube, и то не само на известни изпълнители или сериали, филми и т.н. Всеки може да си направи собствен и вече с новата визия, персонализиран канал на хотела. Освен красива картинка на страницата, може да ви се показват линкове към някои от изброените горе социални мрежи, както и към вашия сайт. Според проучванията, едно качествено видео, може да повлияе много повече на гост да ви посети, отколкото албум със стотици снимки на хотела. Така че, ако все още нямате канал в YouTube, а имате хубави видеа на хотела, или 360-градусови панорами на стаите примерно, побързайте и ги качете във ваш канал. Мисля няма нужда да споменавам, че това също ще повлияе благоприятно на “отношението” на Google към бизнеса ви, а това предполага много бъдещи гости:)

Twitter

На последно място ще кажа няколко думи и за Twitter, въпреки че не съм убеден в полезността му в хотелиерския бранш. Основата на тази, не толкова известна в България социалка е да информираш последователите си за действията, които извършваш ежедневно или за новините, които се случват с теб. Тук няма фен страници, така че ако желаете да присъствате в Twitter, може да си направите един профил, като моят съвет е да го обвържете с профила ви във Facebook, и така всичко, което поствате там ще излиза и в Twitter.